söndag 20 november 2011

Frukost

För mig är frukost helt klart en viktighet. Så länge jag kan komma ihåg har jag njutit av att äta frukost. Under många år var det havregrynsgröt med kruskakli som gällde. Under en annan epok var det fil och müsli. Det ultimata har alltid varit en ordentlig hotellfrukost; ägg, korv, bacon, fil, müsli, gott bröd osv.

För några år sedan inträffade något fantastiskt - jag stötte på LCHF. Jag ska inte fördjupa mig i vad det är i det här inlägget men det innebär i princip att man försöker undvika kolhydrater och istället ökar fettintaget, och då helst mättat animaliskt fett.

Det här innebär att jag nu kan äta det jag tycker är godast till frukost samtidigt som jag tror att det är det bästa att äta! En standardfrukost består av en tallrik skramlade ägg (scrambled eggs) gjorda på mestadels äggulor och grädde, stekta färska champinjoner, stekt frukostkorv och en brieostskiva. Till det en djup tallrik med turkisk youghurt utblandad med grädde (för konsistensens skull) och lite müsli (lite kolhydrater måste man kunna unna sig :) )

Jag har alltid varit lite skeptisk till olika kosttillägg men har på sistone börjat äta lite Omega-3 och D-vitamin. Det hela sköljs ner med ett glas gott norrländskt vatten...

Visst ser det gott ut?

2 kommentarer:

  1. Den frukosten "står du dig"länge på.

    SvaraRadera
  2. Ja, Anonym, det har du helt rätt i. Det är en skön känsla att inte bli låg efter ett tag utan kunna känna sig mätt länge...

    SvaraRadera