måndag 7 november 2011

Hachiko - En vän för livet

Många som känner mig vet nog att jag inte har några planer på att skaffa husdjur. Jag tycker det är nog med tre barn...
Man har ju läst att hunden är människans bäste vän men jag har nog aldrig tagit det riktigt på allvar. Jag har dessutom lite svårt för djurfilmer, tycker att de ofta känns rätt krystade.
Döm om min förvåning när jag finner mig själv snyftande till en "hundfilm". 
Anledningen till att jag överhuvudtaget ville se filmen är att den är gjord av Lasse Hallström och att den bygger på en berättelse från Japan. Jag är inte heller något stort fan av Richard Gere (även om jag faktiskt tycker om Primal Fear och Shall We Dance?).

Men Hatchiko - En vän för livet är faktiskt en riktigt sevärd film. Filmen bygger på en sann historia om hunden Hachiko som dyker upp från ingenstans och utvecklar ett starkt band till professorn Parker Wilson, spelad av Richard Gere. Jag ska inte avslöja något mer om själva handlingen men det är inte Richard Gere som spelar huvudrollen...

En liten stund under filmen satt jag till och med och övervägde om man kanske rent av borde skaffa hund någon gång...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar