torsdag 10 november 2011

The Reader

Jag tycker personligen inte att det finns så många bra filmer om förintelsen, eller jag kanske ska säga att jag inte känner till så många...
Och då menar jag inte filmer som visar vad som hände och hur hemskt det var för judarna utan filmer som försöker spegla människor bakom förintelsen och allra helst bland förövarna.
Det är viktigt med filmer som försöker dokumentera vad som hände under kriget så att det inte faller i glömska men det är också viktigt med filmer som försöker sätta sig in i mekanismerna bakom förintelsen. Hur kunde det ske? Hur kom det sig att vanliga tyskar blev mördare och kunde medverka till det hemska som hände?

Jag har tidigare skrivit om boken De välvilliga som försöker ge en bild av en SS-officer och det här är en liknande historia. Går det att se på en människa vad den har varit med om. Kan man bli förälskad i en person som har utfört hemska handlingar? Vad säger det om mig själv om jag faller för en person vars värderingar jag egentligen föraktar?

Det här är en film som försöker problematisera synen på förövaren men den frågar sig också hur långt man är beredd att gå för att dölja sanningen...

(Här är ett tips på en annan bra film om judeförföljelsen: Ön i fågelgatan. Jag har visat den på mellanstadiet flera gånger, jag kanske måste skriva ett eget inlägg om den senare...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar