lördag 21 april 2012

Steve Jobs på Iphone

Jag har aldrig haft någon produkt från Apple, tyvärr, förrän jag fick en Iphone  som jobbmobil för några veckor sedan. Däremot har jag alltid varit imponerad och intresserad av deras produkter, sanningen är väl helt enkelt att min snålhet har satt käppar i hjulet.

Nu har jag slagit flera flugor i en smäll genom att läsa en biografi om Steve Jobs på min Iphone.

Först om att läsa böcker på mobilen...
Jag var lite skeptisk till att börja med, skärmen är ju så liten jämfört med en bok, men nu när jag har vant mig känns det väldigt smidigt. Enda skillnaden är att man måste bläddra lite oftare :) Sedan är det faktiskt lättare att ha en Iphone med tio böcker i jämfört med att bära runt på en väska med tio böcker. Det finns många e-böcker att låna på biblioteken och man behöver inte ställa sig i kö och vänta på sin tur när det har kommit ut en ny bok som alla vill läsa; e-böcker finns ju i hur många exemplar som helst. Här är en länk till en sida där man kan söka efter e-böcker.

När det gäller boken om Steve Jobs så måste jag säga att den var väldigt intressant på många sätt. Det är ingen stor "litteratur" och den känns lite hafsigt skriven (kanske beror det på översättningen) men innehållet är desto intressantare. Är man intresserad av datorer så är boken ett måste, men den är också väldigt intressant på ett psykologiskt plan. Steve hade förvisso många positiva egenskaper som han använde för att leda sitt företag och få fram (tvinga fram) nya revolutionerande produkter. Men han var samtidigt väldigt manipulativ och en fullfjädrad narcissist. Han var beredd att gå hur långt som helst för att få sin vilja igenom. Det resulterade i en mängd fantastiska produkter men också många trasiga relationer och sårade människor.

Boken är väldigt tänkvärd - läs den, gärna på en Iphone :)

Här är en länk till en kort film om Apples historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar