söndag 2 september 2012

Torka aldrig tårar utan handskar


Nu har jag läst Jonas Gardells senaste bok Torka aldrig tårar utan handskar.
Jag har läst det mesta av det han skrivit och tycker att det brukar vara bra och tänkvärt (en del böcker var det väldigt länge sen jag läste så jag kanske skulle tycka annorlunda om jag läste dem idag). Tyvärr har jag aldrig varit och hört honom live men skulle gärna vilja göra det.
Den här boken är den första av tre i en romanserie, de andra två får man vänta på till våren/hösten 2013. Böckerna är ett försök att berätta om hur det var att vara homosexuell i Sverige på 80-talet - helt enkelt svensk homohistoria. Till sin karaktär är boken en kombination av roman och faktabok; Jonas klämmer in vissa avsnitt med "bakgrundsinformation" för att man skall kunna sätta in historien i ett sammanhang. Jag tycker att det fungerar bra även om han ibland förlorar tempo i själva berättelsen. För mig som inte har funderat så mycket på hur det kändes att leva som homosexuell på 80-talet är faktadelarna välbehövliga...

Det här är en viktig bok som jag hoppas att många läser, känns tråkigt bara att man måste vänta så länge på de andra två delarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar