söndag 14 oktober 2012

Lördagstankar IV

Det blev lördagstankar på söndagen den här gången också...
Igår morse tog jag en promenad till en liten stuga som ligger på en höjd några kilometer hemifrån. Det var regn i luften och jag blev lite våt på vägen upp. Väl framme gick jag in och tände en brasa i kaminen, satte mig på mitt liggunderlag och lyssnade på tystnaden - det ända som hördes var knastret från kaminen och lite regndroppar mot plåttaket. Det var lite kallt till att börja med men blev varmare allteftersom tiden gick och jag fyllde på med ved...
Efter en stund åt jag frukost - skramlade ägg med bacon, sedan kaffe med hembakad brownie och vispgrädde.



Jag kan nog inte komma på något bättre sätt att starta en lördag på. På något sätt är det som att de kilometrar jag går, skillnaden mellan att sitta i stugan och att sitta hemma, avskildheten, tystnaden och elden som sprakar i kaminen skapar något sorts lugn men även distans och perspektiv på livet. Jag låter tiden gå, dricker lite kaffe, går ut en sväng, läser några sidor i en bra bok, hugger lite mer ved och dricker mer kaffe. Nu måste jag bara fixa en stekpanna så att jag kan steka bacon och ägg på kaminen nästa gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar